Handelsbetingelser

De nedenfor anførte vilkår regulerer kundens brug af varer og tjenester leveret af Alabazar ApS (herefter kaldet "Alabazar "). Disse vilkår gælder for alt salg fra Alabazar, så længe der skriftligt ikke er aftalt noget andet mellem parterne. Vi anbefaler, at du udskriver disse betingelser til evt. senere brug.

Priser og levering
Alle priser er opgivet inkl. moms og ekskl. fragt i dansk valuta DKK, medmindre andet udtrykkeligt står nævnt. Leveringstiden af produkter er 1 arbejdsdag, medmindre andet er tydeligt anført.
Ordrer afgivet på hverdage inden kl. 12:00 sendes samme dag.

Prisgaranti
Hvis du imod forventning finder den samme vare på lager til en lavere pris i en dansk butikskæde eller onlinebutik indenfor 14 dage efter din ordres placering, så refunderer vi prisforskellen. Prisgarantien gælder varens pris inklusiv leveringsomkostningerne.
For at gøre brug af prisgarantien skal du henvende dig til os med dokumentation for den lavere pris andetsteds (f.eks. et link til en shop).
Garantien gælder ikke udsalgsvarer og slagtilbud og gælder alene varer omfattet af danske regler for moms, told, garanti og forbrugerbeskyttelse.

Fragt
Alle varer sendes som pakkepost med Post Danmark, medmindre andet er aftalt.
Fragtomkostningerne vil bl.a. afhænge af antallet af varer, deres vægt, hvor varerne skal leveres etc. Du kan altid se de samlede leveringsomkostninger, når du bestiller varer på Alabazar.dk.

Ved køb af flere varer til levering i Danmark beregnes kun fragtomkostningen for den samlede vægt, medmindre andet er angivet.
Ved køb af varer for mere end 700 DKK til levering i Danmark overtager Alabazar alle fragtomkostninger.
De samlede omkostninger vil altid fremgå tydeligt inden gennemførelse af købet.

Forkert adresse eller ej afhentet pakke
Det er din pligt som kunde at sikre dig, at den oplyste leveringsadresse er korrekt. Ved forkert eller mangelfuld adresse, eller hvis en pakke ikke afhentes i f.eks. pakkeshop, vil varen blive returneret til Alabazar, og du vil blive opkrævet betaling for denne returnering plus fornyet fragt.
Det er derfor vigtigt, at du kontrollerer leveringsadressen i den ordrebekræftelse, der sendes til dig umiddelbart efter ordrens gennemførelse og straks kontakter Alabazar, hvis der er opstået en fejl.

Kundens pligter
Du er som registreret kunde hos Alabazar ansvarlig for betaling af de ydelser Alabazar eller Alabazar 's samarbejdspartnere leverer i henhold til vilkårene.

Reklamation
Som forbruger har du 2 års reklamationsret, hvilket betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængigt af den konkrete situation. Dette betinger selvfølgelig, at reklamationen er berettiget.

Returnering af varer skal altid ske igennem Alabazar’s returportal på https://retur.pakkelabels.dk/alabazar.
Returfragt med andre fragtfirmaer refunderes ikke, og pakker sendt til pakkeshop eller lignende vil ikke blive afhentet.

For at kunne få returfragten refunderet, skal du altid henvende dig til Alabazar på reklamation@alabazar.com, inden du returnerer en vare under reklamationsretten. Før en fejl meldes til Alabazar, bør du undersøge, om fejlen skyldes forhold på din side. Hvis der opdages fejl eller mangler på et produkt, må du indenfor rimelig tid efter fejlen/manglen er opdaget eller burde være opdaget, give besked til Alabazar og herved gøre krav på din reklamation. Meddelelse givet inden to måneder efter, at du opdagede mangelen, er altid rettidig. Reklamationsretten gælder to år fra modtagelsesdagen. Hvis du ikke reklamerer i tide, tabes retten til at gøre mangelen gældende. En mangel som viser sig inden seks måneder efter at du overtog produktet (normalt leveringstidspunkt) skal formodes at have eksisteret ved risikoens overgang.
Mindre fragtskader på den medleverede emballage, som ikke indebærer skade eller nedsat funktion på selve varen, betragtes ikke som gyldig reklamationsgrund, medmindre emballagen udgør en væsentlig værdi.

Ved gyldig reklamationsgrund refunderes fragtomkostninger op til dkr. 48,75.
Returseddel og pakkelabel købes på https://retur.pakkelabels.dk/alabazar.

Såfremt den/de indsendte varer ikke er beskadiget, defekte eller på anden måde ikke kan bedømmes som en reklamationssag, vil du blive faktureret med et gebyr på kr. 250,- + fragt. Dette gebyr dækker kontrol-, håndterings- og leveringsomkostninger, der måtte opstå i forbindelse med din reklamationssag.

Varen indsendes til:

Alabazar ApS
Kirkeallé 10
6510 Gram

Alabazar opfordrer alle kunder til at tage kopi/backup af samtlige data. Alabazar kan ikke gøres ansvarlig for tabte data og andre indirekte følgeskader, som varer solgt af Alabazar måtte have skabt, med mindre det følger direkte af dansk lovgivning.

Der henvises i øvrigt til Købelovens § 78 for fremgangsmåde vedrørende reklamationer.

Afhjælp
Alabazar skal hurtigst muligt efter at have fået kendskab til en mangel iværksætte tiltag for at rette manglen.
Alabazar betaler ikke for udgifter, som kan forekomme, hvis du på eget initiativ iværksætter tiltag for at udbedre manglen, såfremt det ikke på forhånd er aftalt med Alabazar.

14 dages fortrydelsesret
I forbrugerkøb, hvor bestillingen af varer foretages via Internettet, har forbrugeren 14 dages fortrydelsesret.
Fortrydelsesretten løber fra det tidspunkt, hvor varen overdrages til forbrugeren. 
Efter modtagelsen må du kun håndtere varerne på en måde, hvorpå du kan fastslå varernes art og egenskaber og den måde, de fungerer på. Helt på samme måde, som du ville kunne gøre i en fysisk butik: ”Føle, prøve, trykke på knapper - men ikke tage varen i egentligt brug.”
Der ydes ikke fortrydelsesret på slid- og forbrugsdele som cremer, batterier, kemikalier og lignende efter at disse er taget i brug.

For at benytte dig af fortrydelsesretten, skal du tydeligt meddele os dette senest 14 dage efter modtagelsen af varen. Dette kan foregå på et varigt medie som f.eks. brev eller e-mail til fortrydelse@alabazar.com.
Du skal vedlægge en kopi af fakturaen, og du skal derudover efter EU-reglerne udfylde og vedlægge en fortrydelsesformular, som du kan hente her: fortrydelse.pdf.
Hvis faktura ikke er vedlagt forsendelsen i udskrift eller ordrenummer er tydeligt oplyst, vil sagen ikke kunne behandles.

Adressen til Alabazar's Returafdeling er:

Alabazar ApS
Kirkeallé 10
6510 Gram

Ved tilbagelevering bør du sørge for, at varerne er forsvarligt indpakket. Du har nemlig selv ansvaret for pakken/varerne, indtil vi modtager den. Gem derfor postkvittering samt evt. track and trace nummer. Omkostningerne til returfragt påhviler dig.

Returnering af varer skal altid ske igennem Alabazar’s returportal på https://retur.pakkelabels.dk/alabazar.
Returfragt med andre fragtfirmaer refunderes ikke, og pakker sendt til pakkeshop eller lignende vil ikke blive afhentet.

Hvis du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage. Hvis varen er værdiforringet, fratrækker vi det beløb, du hæfter for.

Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen.
Vi tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre vi har aftalt andet.

Vi kan tilbageholde betalingen indtil vi har modtaget varen, med mindre du sender os dokumentation for at have returneret den.

Hvis du har købt flere varer hos os, har du mulighed for at sende én eller flere varer retur, selvom de er købt i én ordre.

Bemærk, at du ikke får fragtomkostningerne retur, hvis du fortryder en del af dit køb.


VIGTIGT:
Du kan miste dit købsbeløb helt eller delvist. Det sker, hvis varens værdi er forringet, fordi:
- Du reelt har taget varen i brug.
- Den er blevet beskadiget, mens du havde ansvaret for den.
- Du har håndtereret varen på anden måde end tiltænkt, for at du kunne fastslå varens art, egenskaber og den
  måde, som den fungerer på.
- Du ikke har fulgt de begrænsninger i fortrydelsesretten, der følger af plombering, varetype m.m.
- Du ikke har vedlagt faktura og fortrydelsesformular.
- Emballage, beskyttelsesfilm eller lignende er beskadiget på en måde, så varen ikke længere kan sælges til nyværdi. 

Hvis varen ikke tilbageleveres i nyværdig stand, ansættes varen skønsmæssigt af Alabazar ud fra en mulig salgsværdi.

Forbehold

Billeder som er brugt på vore sider er illustrative og kan afvige fra varens egentlige udseende.

Medmindre andet er angivet er manualen engelsksproget, hvilket vil fremgå af det enkelte produkts beskrivelse.

Betalingsvilkår

Du kan hos Alabazar handle med følgende betalingsmåder:
Dankort, Dankort/Visa, Visa (kræver netbank verificering), MasterCard (kræver netbank verificering), Visa Electron (kræver netbank verificering), PayPal, MobilePay, Anyday, EAN Faktura (kun for Erhverv og offentlige institutioner efter kreditgodkendelse).

Med Anyday kan du dele din betaling op. Du betaler første afdrag når varen leveres, og det resterende beløb betales af over de følgende 3 måneder. Anyday er gratis for dig, så længe du betaler til tiden. Med Anyday får du en konto, som du kan anvende ved alle webshops, der tilbyder betaling gennem Anyday. Læs vilkår for Anyday her:  www.anyday.io/da/terms-conditions/shopper

Offentlige institutioner kan der endvidere betale med EAN-fakturering. Der tillægges et administrationsgebyr på 40,- kr. ved ordrer under 500.-kr..

Force Majeur
Er Alabazar forhindret i at levere eller foretage pligtig omlevering eller bliver en sådan leveringspligt urimeligt tyngende, som følge af arbejdskonflikt eller enhver anden omstændighed, som parterne ikke kan råde over såsom brand, krig, mobilisering eller uforudsete militære indkaldelser af tilsvarende omfang, rekvisition, beslaglæggelse, valutarestriktioner, oprør og uroligheder, mangel på transportmidler, almindelig varemangel, indskrænkning i tilførsel af drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser af leverancer fra underleverandører eller producenter, som følge af sådanne omstændigheder som omhandles i dette punkt, er Alabazar fritaget for alt andet ansvar end reklamationstilfælde og Alabazar vil i disse tilfælde kreditere den manglende vares tilhørende købesum.

Salgsbetingelser gældende for Erhvervsdrivende
Ved aftale om køb mellem Alabazar  og erhvervsdrivende gælder følgende:

Alabazar har ejendomsret/salgspant i de solgte varer som sikkerhed for sit krav på købssummen samt evt. renter og omkostninger. Når købesummen er modtaget overdrages ejendomsretten til kunden.

Der ydes ingen fortrydelsesret til erhvervskunder.
Der gælder en reklamationsret svarende til 3 måneder fra varens modtagelse. Ved reklamation kontakt da vores support på mail: reklamation@alabazar.com.
Ved betaling med faktura sendes varen efter indgået betaling, medmindre andet er aftalt.
Er der mangler på de modtagne varer, skal dette meddeles Alabazar straks ved modtagelsen.
Ved køb af varer overgår risikoen ved levering, jf. Købeloven § 17 e.c.
Ved reklamationer, hvor varen skal returneres til Alabazar, påhviler fragtomkostningerne erhvervskunden.
Hvis en pakke ikke afhentes indenfor tidsfristen eller levering ikke kan gennemføres pga. mangelfulde adresseoplysninger, vil den blive returneret til Alabazar, og handelen vil blive annulleret med efterfølgende refusion af købssumen med fradrag for fragt, returfragt og et administrationsgebyr på 50,- kr..
Alabazar forbeholder sig retten til at afhjælpe eventuelle mangler i forbindelse med en reklamation, dvs. at der ved accept af disse handelsbetingelser aftales en afhjælpningsret.
Alabazar forbeholder sig ligeledes retten til at afhjælpe eventuelle forsinkelser, således at den erhvervsdrivende ved accept af disse handelsbetingelser, ikke kan hæve et køb, når der er tale om en forsinkelse på mindre en 30 dage, jf. almindelige aftaleretlige grundsætninger.
Køb foretaget på Alabazar's hjemmeside  i erhvervsøjemed er ikke omfattet af købelovens § 77 a.
Alabazar tager forbehold for ejendomsretten til det købte i overensstemmelse med kreditaftalelovens regler. I denne forbindelse afholder kunden alle eventuelle omkostninger.
Der påløber renter fra forfaldsdatoen med 2.5 % pr. påbegyndt måned.

Klageadgang
Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte reklamation@alabazar.com. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klageportalen for Nævnenes Hus.

For at kunne klage, skal varen eller ydelsen, som du vil klage over, have kostet mindst 1.110 kr. og højst 100.000 kr. For klager over tøj og sko skal prisen dog have været mindst 720 kr. Det koster et gebyr at få klagen behandlet.

Når du handler på en e-mærket webshop, kan du gratis få behandlet din sag - uanset beløbets størrelse.

Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens klageportal her - http://ec.europa.eu/odr

Persondatapolitik 
Vi har brug for følgende oplysninger, når du handler hos os:
Navn, adresse, tlf.nr. og mailadresse.

Vi registrerer og videregiver disse personoplysninger til PostNord for at kunne levere varen til dig.

Personoplysningerne registreres hos Alabazar ApS opbevares i fem år, hvorefter oplysningerne slettes. 
Den dataansvarlige på www.alabazar.dk er Flemming Klynder.

Som registreret hos Alabazar ApS har du altid ret til at sende os dine indvendinger mod registreringen. Du har også ret til indsigt i hvilke oplysninger, der er registreret om dig. Disse rettigheder har du efter persondataloven. Henvendelse i den forbindelse sendes til support@alabazar.com.